Program kształcenia

II. PROGRAM KSZTAŁCENIA

1.  Ustalenia podstawowe

1.1.  Efekty kształcenia są wspólne dla obu form studiów oraz wszystkich czterech dyscyplin naukowych (specjalności), w zakresie których prowadzone są studia.

1.2.  Ramowy program studiów stacjonarnych jest wspólny dla wszystkich czterech dyscyplin naukowych (specjalności), w zakresie których prowadzone są studia.

1.3.  Zasadnicze elementy programu studiów niestacjonarnych są określone przez ramowy program studiów stacjonarnych.

1.4.  Wymagania związane z realizacją programu studiów są jednakowe dla wszystkich doktorantów podejmujących studia w zakresie danej dyscypliny, niezależnie od ich dotychczasowej ścieżki kształcenia. Te same wymagania dotyczą zatem absolwentów studiów II stopnia na Wydziale – niezależnie od kierunku ukończonych studiów, a także doktorantów, którzy uzyskali odpowiedni dyplom ukończenia studiów wyższych na innych wydziałach PW lub na innych uczelniach. Kandydat przyjęty na studia doktoranckie może natomiast – już w chwili przyjęcia – mieć osiągnięcia umożliwiające uznanie ich - w drodze transferu - jako równoważnych spełnieniu pewnej części wymagań programowych.  

2.  Efekty kształcenia

2.1.  W wyniku realizacji studiów doktoranckich ich uczestnik osiąga następujące efekty kształcenia:

w zakresie wiedzy:

a)  ma zaawansowaną wiedzę o charakterze podstawowym dla dyscypliny naukowej lub dyscyplin naukowych związanych z obszarem prowadzonych badań,

b)  ma dobrze podbudowaną teoretycznie wiedzę o charakterze szczegółowym związaną z obszarem prowadzonych badań, której źródłem są w szczególności publikacje o charakterze naukowym, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki w obszarze prowadzonych badań,

c)  ma wiedzę dotyczącą metodyki prowadzenia badań naukowych, a także prawnych i etycznych aspektów działalności naukowej,

d)  ma wiedzę dotyczącą metod przygotowywania publikacji i prezentowania wyników badań,

e)  ma podstawową wiedzę dotyczącą pozyskiwania i prowadzenia projektów badawczych, w tym uwarunkowań ekonomicznych i prawnych realizacji tych projektów,

f)  ma podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zwłaszcza zagadnień związanych z ochroną własności intelektualnej,

g)  ma wiedzę w zakresie metodyki i nowoczesnych technik prowadzenia zajęć dydaktycznych;

w zakresie umiejętności:

a)  potrafi efektywnie pozyskiwać informacje związane z działalnością naukową z różnych źródeł, także w językach obcych, oraz dokonywać właściwej selekcji i interpretacji tych informacji,

b)  potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę, dokonywać krytycznej oceny rezultatów badań i innych prac o charakterze twórczym - własnych i innych twórców – i ich wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny; w szczególności, potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce,

c)  potrafi dostrzegać i formułować złożone zadania i problemy związane z reprezentowaną dyscypliną naukową, w tym koncepcyjnie nowe zadania i problemy badawcze, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych,

d)  potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy związane z reprezentowaną dyscypliną naukową, w tym zadania i problemy nietypowe, stosując koncepcyjnie nowe metody, wnoszące wkład do rozwoju wiedzy lub stanowiące nowatorskie rozwiązania o praktycznym zastosowaniu, których poziom oryginalności uzasadnia publikację w recenzowanych wydawnictwach,

e)  potrafi w sposób metodologicznie poprawny zaplanować i przeprowadzić własny projekt badawczy, powiązany z działalnością naukową prowadzoną w większym zespole,

f)  potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz tworzyć opracowania mające charakter publikacji naukowych, także w języku angielskim, zgodnie z zasadami tworzenia tego typu opracowań, w szczególności zachowując zasady związane z poszanowaniem praw autorskich,

g)  potrafi skutecznie porozumiewać się przy użyciu różnych technik w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim; ma umiejętność prezentowania w sposób zrozumiały swoich osiągnięć i koncepcji oraz przytaczania właściwych argumentów w dyskusjach naukowych oraz debatach publicznych o różnorodnej tematyce; potrafi poprowadzić dyskusję naukową,

h)  jest przygotowany do prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni i innych form kształcenia w sposób poprawny metodologicznie, z wykorzystaniem nowoczesnych technik kształcenia;

w zakresie kompetencji społecznych:

a)  wykazuje samokrytycyzm w pracy twórczej; rozumie i odczuwa potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych i osobowych, w szczególności poprzez śledzenie i analizowanie najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dyscypliną naukową,

b)  ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i tworzenia etosu środowiska naukowego i zawodowego,

c)  potrafi myśleć i działać w sposób niezależny, kreatywny i przedsiębiorczy, przejawia inicjatywę w kreowaniu nowych idei i poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań; wykazuje inicjatywę w określaniu nowych obszarów badań,

d)  rozumie i odczuwa potrzebę zaangażowania się w kształcenie specjalistów w reprezentowanej dyscyplinie inżynierskiej oraz innych działań prowadzących do rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy,

e)  ma świadomość społecznej roli absolwenta studiów doktoranckich, a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących osiągnięć nauki i techniki; podejmuje starania, aby przekazywać takie informacje i opinie we właściwy, powszechnie zrozumiały sposób, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia.

2.2.  Zakładane efekty kształcenia są osiągane w wyniku realizacji indywidualnego programu studiów, który obejmuje:

  • pracę naukową, prowadzoną pod kierunkiem opiekuna naukowego, a następnie promotora albo promotora i promotora pomocniczego, prowadzącą do przygotowania rozprawy doktorskiej i uzyskania stopnia naukowego doktora,
  • przedmioty o charakterze podstawowym dla dziedziny nauki, w której prowadzone są studia, o odpowiednim stopniu zaawansowania,
  • przedmioty związane z dyscypliną naukową, w której prowadzone są studia, o odpowiednim stopniu zaawansowania i prezentujące najnowsze osiągnięcia nauki,
  • przedmioty przekazujące wiedzę niezwiązaną bezpośrednio z dziedziną nauki i dyscypliną naukową oraz kształtujące ogólne umiejętności zawodowe, w tym umiejętności związane z prowadzeniem badań, prowadzące do uzyskania kompetencji wymienionych w punkcie 2.1,
  • praktyki zawodowe,

a także w wyniku

  • uczestniczenia w życiu wspólnoty akademickiej – krajowej i międzynarodowej,
  • spełnienia wymagań związanych z przeprowadzeniem przewodu doktorskiego.

3.  Oferta programowa

3.1.  Przy tworzeniu indywidualnego programu studiów uczestnicy studiów stacjonarnych mogą korzystać z pełnej oferty programowej Wydziału (wszystkich przedmiotów przeznaczonych dla studiów trzystopniowych), a w szczególności z przedmiotów należących do wydzielonej grupy przedmiotów zaawansowanych, przeznaczonych dla studentów studiów II stopnia i uczestników studiów doktoranckich. Doktoranci mogą także korzystać z oferty przedmiotów prowadzonych na Uczelni przez inne jednostki, w szczególności przez Centrum Studiów Zaawansowanych (CSZ) lub z oferty innej instytucji prowadzącej kształcenie doktorantów.

3.2.  W ofercie programowej Wydziału znajdują się specjalne przedmioty służące kształtowaniu ogólnych umiejętności zawodowych uczestników studiów stacjonarnych, w tym wymienionych w punkcie 2.1 kompetencji związanych z prowadzeniem badań. Przedmioty takie są udostępniane studentom studiów II stopnia.

3.3.  Wyłącznie dla doktorantów przeznaczone są następujące prowadzone na Wydziale przedmioty (moduły kształcenia):

a)  Seminarium Naukowe - moduł występujący w semestrach 1-8 modelowego planu studiów; realizacja tego modułu w kolejnych semestrach nosi nazwę Seminarium Naukowe 1 (SN1), Seminarium Naukowe 2 (SN2), itd.;

b)  Pracownia Naukowa - moduł występujący w semestrach 1-7 modelowego planu studiów, w ramach którego doktorant realizuje badania naukowe prowadzące do uzyskania stopnia naukowego; realizacja tego modułu w kolejnych semestrach nosi nazwę Pracownia Naukowa 1 (PN1), Pracownia Naukowa 2 (PN2), itd.;

c)  Przygotowanie Rozprawy Doktorskiej (PRD) – moduł występujący w semestrze 8 modelowego planu studiów, w ramach którego doktorant przygotowuje rozprawę doktorską i przedkłada ją wraz z pozytywną opinią promotora Radzie Wydziału w celu wyznaczenia recenzentów.

3.4.  Uczestnicy studiów niestacjonarnych korzystają z oferty przedmiotów w języku angielskim prowadzonych na Wydziale, prowadzonych na Uczelni przez inne jednostki, w szczególności przez Centrum Studiów Zaawansowanych (CSZ) oraz z oferty przedmiotów innych instytucji prowadzących kształcenie doktorantów w języku angielskim.

4.  Program studiów

4.1.  Ramowy program stacjonarnych studiów doktoranckich przedstawiono w Tab. 1.

Tabela 1: Ramowy program stacjonarnych studiów doktoranckich

przedmioty (moduły kształcenia) liczba wymaganych punktów ECTS

liczba wymaganych

JD

przedmioty kształtujące umiejętności ogólne 20 16

zaawansowane przedmioty podstawowe (ogólne),

  w tym przedmioty z oferty CSZ

10

6

8

4

zaawansowane przedmioty z zakresu reprezentowanej dyscypliny naukowej 10 8

przedmioty zaawansowane – łącznie

  w tym przedmioty w jęz. angielskim

25

4

20

3

Seminarium Naukowe (SN1, ..., SN8) 16 16
Pracownia Naukowa (PN1, ..., PN7) 147 112
Przygotowanie Rozprawy Doktorskiej (PRD) 28 24
Praktyka Zawodowa - prowadzenie zajęć dydaktycznych (PZ1, ..., PZ4) 4 4
łącznie 240 192

4.2.  Przedmioty (moduły kształcenia) kształtujące umiejętności ogólne obejmują:

  • przedmioty (moduły kształcenia) przekazujące wiedzę niezwiązaną bezpośrednio z dziedziną nauk technicznych i dyscypliną naukową oraz kształtujące ogólne umiejętności zawodowe,
  • przedmioty (moduły kształcenia) kształtujące kompetencje w zakresie metod i technik prowadzenia zajęć dydaktycznych.

Obowiązkowym przedmiotem (modułem kształcenia) kształtującym umiejętności ogólne jest:

  • Seminarium Pedagogiczne (5 ECTS/4 JD).

Zalecanymi przedmiotami kształtującymi umiejętności ogólne są:

  • Metodologiczne i etyczne aspekty badań naukowych (4 ECTS/3 JD)
  • Techniki komunikowania się w działalności naukowej i dydaktycznej (4 ECTS/4 JD);
  • Prowadzenie projektów badawczych oraz komercjalizacja wyników badań (4 ECTS/3 JD).

Obieralnymi przedmiotami (modułami kształcenia) w tej grupie są m.in.:

  • przedmiot przygotowujący do egzaminu z dyscypliny dodatkowej (np. Seminarium Doktorskie – Filozofia lub Seminarium Doktorskie – Ekonomia),
  • specjalistyczne zajęcia z języków obcych,
  • inne przedmioty humanistyczno-społeczne.

4.3.  Umieszczone w Tab. 1 wymagania w zakresie zaawansowanych przedmiotów podstawowych (ogólnych) dotyczą przedmiotów zawartych w klasie PRZEDMIOTY ZAAWANSOWANE – OGÓLNE (PZ-O), która zawiera także większość przedmiotów znajdujących się w zestawach „wykłady podstawowe” i „wykłady specjalne”, oferowanych przez Centrum Studiów Zaawansowanych (CSZ).

Wymagania w obszarze zaawansowanych przedmiotów z zakresu reprezentowanej dyscypliny naukowej dotyczą przedmiotów zawartych w klasach programowych:

  • PRZEDMIOTY ZAAWANSOWANE – AUTOMATYKA (PZ-A),
  • PRZEDMIOTY ZAAWANSOWANE – INFORMATYKA (PZ-I),
  • PRZEDMIOTY ZAAWANSOWANE – TELEKOMUNIKACJA (PZ-T),
  • PRZEDMIOTY ZAAWANSOWANE – ELEKTRONIKA (PZ-E).

4.4.  W przypadku braku dostatecznej liczby przedmiotów prowadzonych w języku angielskim w ww. klasach programowych, wymagania programowe mogą być realizowane przez zaliczanie specjalnego przedmiotu Studia Indywidualne, prowadzonego przez opiekuna naukowego lub innego pracownika Wydziału. Zawartość treściowa i wymiar tego przedmiotu, a także sposób sprawdzania efektów kształcenia jest ustalany w sposób zindywidualizowany. Wymiar przedmiotu Studia Indywidualne rozliczanego w danym semestrze odpowiada nakładowi pracy doktoranta.

4.5.  Seminarium Naukowe (SN1, ..., SN8) może być organizowane w instytucie, zakładzie lub zespole naukowym; może też mieć charakter środowiskowy. Wymiar przedmiotu SNk wynosi 2 punkty ECTS (2 JD). Warunki zaliczenia SNk ustala i zaliczenia dokonuje prowadzący seminarium. Informacja o zaliczeniu SNk jest przekazywana zastępcy dyrektora ds. dydaktycznych właściwego instytutu, który dokonuje wpisu do protokołu.

4.6.  Pracownia Naukowa (PN1, ..., PN7) jest prowadzona przez opiekuna naukowego doktoranta. Wymiar przedmiotu PNk wynosi 21 punktów ECTS (16 JD). Zaliczenia PNk dokonuje kierownik studiów na podstawie sprawozdania złożonego przez doktoranta, ocenionego przez opiekuna naukowego w skali stosowanej przy recenzowaniu rozpraw doktorskich. Ocena dokonywana jest z wykorzystaniem formularza „Pracownia Naukowa – karta oceny”. Podpisany przez opiekuna naukowego formularz „Pracownia Naukowa – karta oceny” doktorant składa w sekretariacie dydaktycznym właściwego instytutu nie później niż trzy tygodnie przed rozpoczęciem kolejnego semestru.

Obowiązują następujące dodatkowe wymagania związane z zaliczeniem Pracowni Naukowej:

  • zaliczenie PN2 wymaga uprzedniego przygotowania przez doktoranta artykułu lub referatu (pełny tekst) przeznaczonego do zgłoszenia do czasopisma lub na konferencję – współautorem może być opiekun;
  • zaliczenie PN4 wymaga uprzedniego przygotowania przez doktoranta dwóch artykułów lub referatów, przy czym:

-  co najmniej jeden artykuł/referat powinien mieć charakter autorski,

-  co najmniej jeden artykuł/referat powinien być napisany w języku angielskim,

-  co najmniej jeden artykuł/referat powinien być opublikowany (lub przyjęty do druku);

  • zaliczenie PN5 wymaga uprzedniego wszczęcia przewodu doktorskiego.

4.7.  Zaliczenie modułu Przygotowanie Rozprawy Doktorskiej (PRD) powoduje automatyczne zaliczenie wszystkich niezaliczonych dotychczas modułów PNk i SNk.

4.8.  Przedmioty (moduły kształcenia) kształtujące umiejętności ogólne oraz przedmioty zaawansowane są zaliczane w skali 2-5; pozostałe moduły kształcenia występujące w Tab. 1 - w skali 0-1.

4.9.  Sposób realizacji modułów kształcenia związanych bezpośrednio z prowadzeniem badań naukowych (SNk, PNk, PRD) powinien uwzględniać wymaganie osiągnięcia przez doktoranta wymienionych w punkcie 2.1 efektów kształcenia, a w szczególności doprowadzić do osiągnięcia efektów (a)-(g) w kategorii umiejętności oraz przyczynić się w istotny sposób do osiągnięcia wymaganych kompetencji społecznych.

5.  Możliwości realizacji części wymagań programowych w wyniku transferu osiągnięć

5.1.  Po przyjęciu kandydata na studia możliwy jest transfer osiągnięć. Transferowanie osiągnięć polega na uznaniu za „zaliczone” pewnej liczby punktów ECTS (także JD) w poszczególnych grupach przedmiotów (modułów kształcenia) występujących w programie studiów doktoranckich.

5.2.  Transferowanie osiągnięć dokonywane jest w przypadku, gdy doktorant posiada udokumentowane osiągnięcia wykraczające poza wymagania związane z uzyskaniem dyplomu studiów magisterskich, w tym uzyskane także w wyniku kształcenia poza systemem szkolnictwa wyższego.

5.3.  Transferowi (bez oceny) podlegają w szczególności nadmiarowe punkty ECTS (także JD) uzyskane w klasie PRZEDMIOTY ZAAWANSOWANE (PZ) na studiach II stopnia na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych PW, jeśli nadmiar ten wynosi co najmniej 3 punkty ECTS.

5.4.  Transfer (bez oceny) jest realizowany także w przypadku zaliczenia przez doktoranta w trakcie studiów przedmiotu (modułu kształcenia) poza Wydziałem, jeśli przedmiot ten nie jest umieszczony w bazie systemu ERES (nie dokonano zapisu na ten przedmiot w ERESie). Zasady dokonywania tego typu transferu są określone w punkcie III.1.6.

5.5.  Decyzje w sprawie transferu osiągnięć podejmuje kierownik studiów doktoranckich na wniosek doktoranta.

5.6.  Łączna liczba transferowanych punktów ECTS (także JD) nie może przekroczyć - w żadnej z dwóch podstawowych grup przedmiotów uwidocznionych w Tab. 1 (przedmiotów zaawansowanych oraz przedmiotów kształtujących umiejętności ogólne) – połowy wymaganej w tej grupie liczby punktów ECTS (także JD).

6.  Indywidualny program i plan studiów

6.1.  Każdy doktorant studiuje według indywidualnego programu oraz indywidualnego planu studiów.

6.2.  Indywidualny program studiów, określający przedmioty i inne moduły kształcenia realizowane przez doktoranta, musi spełniać minimalne wymagania wynikające z ramowego programu studiów, określone w punkcie II.4. Indywidualny program studiów może obejmować przedmioty (moduły), których łączny wymiar wykracza poza wymagania określone w Tab. 1, przy czym maksymalny wymiar zajęć z oferty Studium Języków Obcych objętych indywidualnym programem studiów wynosi 30 godzin (dodatkowe możliwości rozwijania umiejętności językowych są określone w punkcie III.8.14).

6.3.  W przypadku absolwentów studiów II stopnia na Wydziale, indywidualny program studiów, opracowany z uwzględnieniem ewentualnego transferu osiągnięć, nie może obejmować przedmiotów zaliczonych na studiach I lub II stopnia.

6.4.  Modelowy plan studiów, wskazujący zalecane rozmieszczenie niektórych przedmiotów i innych modułów kształcenia w kolejnych semestrach studiów (semestrach 1-8), jest określony następująco:

  • semestr k, k = 1, ..., 8: Seminarium Naukowe (SNk),
  • semestr k, k = 1, ..., 7: Pracownia Naukowa (PNk),
  • rok studiów k, k = 1, ..., 4: Praktyka Zawodowa (PZk)
  • semestr 1: Seminarium Pedagogiczne,
  • semestry 1-4: zaawansowane przedmioty podstawowe z oferty CSZ w wymiarze co najmniej 6 punktów ECTS,
  • semestr 7-8: Seminarium Doktorskie – Filozofia/Ekonomia (jeśli występuje w indywidualnym programie studiów),
  • semestr 8: Przygotowanie Rozprawy Doktorskiej.

6.5.  Indywidualny plan studiów, określający rozmieszczenie - w kolejnych semestrach studiów - przedmiotów i innych modułów kształcenia występujących w indywidualnym programie studiów, musi być zaprojektowany tak, aby doktorant po każdym semestrze studiów spełniał wymagania rejestracyjne, określone w punkcie III.3.